Met Brussels Airlines verzorgen wij in de zomer ook Charters voor maatschappijen die de hoge vraag van vluchten niet aankunnen of er de middelen niet voor hebben.
In de luchtvaart noemen we dit een 'wet lease': het vliegtuig MET bemanning wordt gehuurd voor een bepaalde tijd en hiervoor betalen ze een bepaalde prijs.
'Dry lease' bestaat ook en hierbij wordt enkel het vliegtuig gehuurd en gaat de maatschappij hun eigen piloten inzetten. Omdat de avro niet zoveel meer vliegt in de wereld zijn er minder piloten 'qualified on type' en voeren wij zo verschillende wet leases uit in de zomer.
Vorige week kreeg ik de kans voor een eerste Charter te vliegen naar Ibiza:)!
1st een normale lijnvlucht naar Toulouse en voor een Franse maatschappij een charter Toulouse-Ibiza-Toulouse.
Je zou denken waar tof, veel jonge mensen naar Toulouse om een weekje te gaan feesten maar niets was minder waar. Allemaal mensen boven de 40 jaar met jonge kindjes.
Een heel verschil met lijnvluchten is het publiek, al vanaf de boarding was het duidelijk dat het toeristen waren en geen zakenmensen. Bij het instappen de cockpit binnenkijken en zwaaien, allemaal vriendelijk goeiedag zeggen, grote zware handbagage mee in de cabine, tijdens de vlucht verschillende vragen gehad om de cockpit eens te mogen bezoeken,...
Maar door de korte duur vd vlucht moesten konden we dit niet toestaan.
Het was zo goed als een paraboolvlucht, opstijgen via Perpignan, Barcelona, en eenmaal op kruishoogte mochten we 2 minuten later de daling al inzetten richting Palma de Mallorca om uiteindelijk Ibiza te bereiken.
Terug op de grond even tijd moeten maken voor de foto's die verschillende passagiers wilden maken, iedereen bedankte voor de zachte landing, 'merci pour le pilotage', kortom ze vonden het allemaal een geslaagde vlucht en zo kon mijn dag niet meer stuk.
Op de retour net hetzelfde om na een werkdag van 8u in Toulouse toe te komen.
Hier waren we 22u ter plaatse en konden we genieten van een goeie entrecĂ´te aan 'la garonne' (de grote rivier door Toulouse)
Volgende maand staat dezelfde vlucht nogmaals op het programma en ook een aller-retour naar Ajaccio (Corsica).
Een cumulonimbus waar je liever niet door wil vliegen.
Door de warme temperaturen op de grond verdampt er water, het stijgt in de wolk tot grote hoogtes waarna het ijskristallen worden.
Deze ijskristallen (soms grote hagelstenen tot 10cm diameter) samen met stijgende en dalende luchtmassas binnenin de wolk zouden grote schade aan het vliegtuig kunnen bezorgen.
Aankomst in Ibiza
Vertrek vanuit Ibiza, het na take-off
Een vakantieresort met zwembad, wat moet ne mens nog meer:p!
Terugvlucht richting Toulouse, Spaanse kust in zicht met Reus pal voor ons
Spaanse kust, getrokken over Reus met in de verte Barcelona
Cumolonimbus over het gebergte, enkele mijlen moeten omvliegen om er niet door te
Toulouse met la garonne en het sportstadium
Le pont neuf over 'la garonne'
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment