Saturday, October 10, 2009

DA 20 vs DA 40 cockpit


The DA20 cockpit


The DA40 with our G1000 (glass cockpit)

Hallo allemaal!

Ons dagelijkse (luxe) leven blijft maar doorgaan, ondertussen zitten we al bijna 4 maanden in Arizona. Sinds we de IFR training begonnen zijn op de DA40 gaat het vliegen aan een veel sneller tempo omdat we altijd met een instructeur vliegen en dus minder gelimiteerd zijn voor crosswind, slecht weer of vliegen terwijl het donker is.
Alles is nu mogelijk, je kunt een ochtendvlucht hebben waarbij je nog vertrekt als het donker is, je kan nog gepland worden om 23.00u en zelfs met grote rukwinden stijgen we nog op.
Alles heeft z'n charmes en het hangt ervan af als je een ochtend-of avondmens bent.

Voor mij zijn nachtvluchten nog altijd mijn eerste keus.
Je moet niet midden in de nacht opstaan om de eerste vlucht van de dag uit te voeren, je hebt de hele dag om voor te bereiden, aan het zwembad te liggen, te sporten,... Om dan tegen 17u je klaar te maken om richting school te vertrekken.
Alle lichten die onder uw vleugels voorbij zoeven is een prachtig schouwspel, de temperatuur zakt tot 20 graden wat ideaal is om te vliegen, de lucht is heel zacht om door te zoeven, er is minder verkeer in het luchtruim,... er zijn veel voordelen aan verbonden.

Nog even een woordje uitleg over de cockpits.
Zoals je kan zien is de DA40 cockpit heel overzichtelijk en heel modern in vergelijking met de DA20. Wanneer alle informatie electronisch wordt verwerkt en via schermen wordt weergegeven, dit noemt men een glass-cockpit. Deze filosofie vind je ook terug bij Airbus vliegtuigen en de nieuwe 737's. Meer en meer verdwijnen de analoge meters en wordt alles vervangen door schermen.
Dit geeft de mogelijkheid om alle parameters heel duidelijk weer te geven en ook de navigatie-instrumenten kunnen veel nauwkeuriger gebruikt worden.
De DA20 heeft deze technologie niet nodig want we worden verondersteld van te navigeren door buiten te kijken. Bij de DA40 is dit echter wel nodig omdat we trainen om te vliegen enkel en alleen op instrumenten (bv: wanneer we vliegen met slecht weer).

Buiten de G1000 vind je nog 4 extra analoge instrumenten. Deze zijn verplicht en zijn de basisinstrumenten die je absoluut nodig hebt in een vliegtuig.
Dit zijn van links naar rechts: Speed - attitude - Altitude - and Magnetic compass indicator.
Als het ooit zou voorvallen dat alle electrische stroom uitvalt dan moeten we met deze instrumenten nog kunnen terugkeren naar Falcon field.
Bij de DA40 zijn dit de "standby-instrumenten" waar we nooit mee vliegen;
bij de DA20 waren dit de hoofdinstrumenten waar we elke dag opnieuw op moesten vertrouwen om onze navigatievluchten mee uit te voeren.
Daarnaast aan de rechterkant vind je nog een kleine GPS waar ook het audio-paneel zit om de frequenties te veranderen, daarnaast dan alle instrumenten met motor-gegevens (olie-temperatuur en druk, fuel-temperatuur en druk, de hoeveelheid fuel, voltmeter en ammeter, temperatuur van de motor).

En dan hebben we nog alle knoppen aan de rechterkant, dit zijn de circuitbrakers.
Dit heeft alles te maken met het elektrisch circuit van alle instrumenten.
Je kunt het heel gemakkelijk vergelijken met de schakelaars in de electriciteitskast in uw huis.
Indien er een kabel oververhit geraakt of er een fout is in een systeem gaat de knop naar buiten springen waardoor het circuit verbroken wordt en er zo geen brand ontstaat.

Dit zijn zowat de verschillen tussen de twee vliegers, buiten het feit dat de DA40 een glass cockpit heeft hebben ze beiden twee vleugels, 3 wielen en een gashendel.
Zo zie je even waar ik al mijn tijd doorbreng als ik in de lucht hang.

Happy landings everyone!!

Cheers,
Matthias

1 comment:

  1. Hi Matthias
    Dat is allemaal nogal moeilijk voor mij, maar wel interessant als ik er de foto's bij bekijk. Meer nieuws later in een mailtje.
    tante Mimi

    ReplyDelete