Monday, November 16, 2009

Tire burst





Een foto van een Piper die landde terwijl we
stonden te wachten naast de landingsbaan.

Hallo allemaal!

Wat vandaag mijn laatste "normale" vlucht zou worden vooraleer mijn check te hebben draaide iets anders uit dan gehoopt.
Bij de pre-flight merkte ik op dat de bandendruk van 1 band wat laag was en het oliepeil van de motor aan de lage kant was.
Naar maintenance gestapt en 5 minuten later was alles terug zoals het moest zijn.
Daarna verliep de vlucht zoals alle andere, opstijgen, daarna koers richting Casa Grande airport om VOR & ILS approaches te oefenen.
Bij de eerste VOR approach werd een geen landing gemaakt mits we de missed approach procedure oefenden (een soort go-around in IFR vliegen waarbij een bepaalde procedure moet gevlogen worden).
Daarna een ILS approach dat eindigde in een touch en go.
Deze landing was zoals alle andere, ik ben ongeveer 50 voet boven de runway, heel rustig trek ik de throttle idle om zo geen power meer te hebben, ik flare boven de ruwnay terwijl ik met de rudder correct voor de wind, flare, flare, flare, meer flaren, ik hoor de stall warning en rustig raken de wielen de grond.
Daarna gaan de flaps op take-off, ik roep "take off, I have control)" en opeens begint onze hele vlieger te schudden, we waren precies off road aan het rijden met onze Diamond.
De vlieger bleef maar schudden, vertraagde langzaam maar zeker en begon helemaal naar links te trekken waarbij zelfs full ruddel deflection niets uithaalden.
Eenmaal tot stilstand gekomen keken we beiden naar elkaar en zonder een woord te zeggen dachten we hetzelfde: damn, we're stuck...
Casa Grande traffic, N4189U has a tire burst on the runway, we'll be blocking the runway for unknown time, unpossible to move the aircraft.

Daar zaten we dan, vast op een luchthaven 50 miles van Phoenix met veel verkeer aan het wachten om te landen.
Dan maar een poging gedaan om onze DA40 in het gras/dirt naast de runway te duwen.
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost maar het is gelukt, zo konden er tenminste terug vliegtuigen landen en opstijgen terwijl wij op hulp wachten.
Uiteindelijk konden we binnen in het luchthavengebouw wachten op een nieuwe band dat met een piper van onze school moest worden gebracht.
Na 4uur vast te zitten konden we eindelijk terugvliegen naar Falcon field.

Het belangrijkste is dat het enkel de band was dat voor de vuilbak is, zolang er niemand gewond geraakt mogen we blij zijn.
Terug een lange dag met veeeeeel wachten en steeds opnieuw maar uitleggen aan iedereen dat onze vlieger inderdaad naast de runway ligt door een tireburst.
Opnieuw een hele ervaring maar heel leerrijk om dit hier tijdens de training mee te maken.

No comments:

Post a Comment