Net terug van mijn nightstop Broma (Stockholm).
En ik dacht dat het in Brussel al koud was, NIET dus!
Deze morgen aangekomen in de luchthaven namen we het eerste weerbericht.
Geen wolken aan de lucht, een hoog drukgebied over heel Zuid-Zweden maar wel suuuuperkoud.
De thermometer stond op -17 graden en ook de motoren zullen het geweten hebben.
Bij de eerste startpoging had hij na een bar-koude nacht helemaal geen zin om te starten.
Dan maar eerst de andere drie gestart (die maar heel traag op gang kwamen) maar uiteindelijk kregen we motor nummer 4 aan de praat maar hij bleef steken op 40% power.
Wat we ook probeerden, het vermogen bleef hangen op 40%. Het probleem lag bij een vastgevroren kabel waardoor de FADEC niet meer kon werken. De FADEC is een full authority digital engine control unit; in andere woorden, iedere motor heeft een computer dat alle parameters verzamelt (hoogte, luchtdichtheid, snelheid, temperatuur, airconditioning & engine anti-ice dat opstaat,...) en zo de motor met de beste efficientie laat draaien.
We namen er de checklist bij, gebruikten ons goed verstand en besloten om de computer uit te schakelen.
Dit had een klein gevolg voor het vliegen, we verloren hierdoor de auto-throtlle, we moesten dus de hele rit het vermogen zelf veranderen. En ook ons flightlevel moest lager liggen want we konden minder power van de motoren krijgen om hoog te klimmen.
Eenmaal op cruising level was alles terug zoals normaal, even tijd voor een croissant met fruitsap boven het besneeuwde kopenhagen en terug voorbereiden op de descent naar Brussel.
Alweer een ervaring rijker en morgen verwachten we veel sneeuw, benieuwd wat dat zal geven...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment