Sunday, November 14, 2010

Touch & Go's

Vanaf  vrijdag mag ik mezelf 'Type-rated' noemen op de Avro RJ85-100 en de BA146.
Vlak voor de wateroverlast begon kreeg ik vrijdagmorgen de kans om 6 touch en go's uit te voeren op Brussels Airport.
Na een grondige briefing over wat mij te wachten stond vertrokken we naar het vliegtuig.
Daarna volgde een complete external check (check van de motoren om te controleren als er geen impact is geweest met vogels, kijken naar de banden en remmen, controle van de hydraulische systemen op lekken,...)
En dan nog een volledige cockpit preparation dat eruit bestaat om alle instrumenten, toeters en bellen in de vlieger te testen zodat we zeker zijn dat alles werkt vooraleer we de motoren starten.
De motoren werden aangestoken, de taxi mocht ik voor mijn rekening nemen en dan stonden we op de runway, klaar om op de stijgen en aan het wachten op de clearance om de motoren op volle kracht te doen draaien.
Tot zover was ik rustig en leek het exact op de simulator training... maar eenmaal je staat te wachten om te vertrekken op een baan van 4 km lang en 50m breed met een machine die miljoenen kost klopte mijn hartje toch wat sneller. Een pauze-knop was er niet meer aanwezig voor als er iets fout zou gaan en het idee dat het "nu echt aan mij is om zo'n machine de lucht in te jagen", is een ongelooflijk gevoel!
En dan de verlossende woorden, B-line 9951, cleared for Take-off, after departure, right turn to join righthand circuit, 1700'
Wat bizar om dat te horen terwijl je met een jet van 33 ton klaarstaat op de baan.
En dan full power, 28 000 pounds of thrust voel je in je rug terwijl je versnelt over de baan, V1, rotate...
Het voelt onbeschrijfelijk maar geen tijd om daarbij stil te staan, onmiddellijk zaten we op 500m hoogte, rechts afdraaien, power verminderen en parallel aan de landingsbaan vliegen.
Tot mijn grote verbazing voelde het allemaal heel natuurlijk aan, twas net alsof je met een cessna een circuit in Oostende vliegt.
Een unieke ervaring waar velen mogen van dromen en dat besef ik maar al te goed, deze gebeurtenis zal voor eeuwig in mijn geheugen staan!
 Volgende zaterdag 20 november begin ik dan effectief op de lijn te vliegen, en de eerste vlucht gaat naar Wenen:)!


No comments:

Post a Comment