Tuesday, November 23, 2010

First Flights on the line

It's a fact, de eerste vluchten op de lijn zijn gebeurd...
En wat voor vluchten!
De eerste ging richting Wenen waarbij ik PNF was in het doorgaan (dan neem ik de opvolging van het vluchtplan op mij, check op reguliere tijdstippen de fuel status én doe de communicatie).
De terugvlucht was voor mij, dit komt er op neer dat je gewoon instaat voor het vliegen van het vliegtuig.
Ik mocht vollop genieten van het vliegen omdat het mijn eerste vlucht was maar vanaf de volgende moeten er briefings gegeven worden over allerhande zaken ivm veiligheid, emergencies, SOP's, fuelplanning,...

Mijn tweede vlucht naar Vilnius was al meteen een speciaal geval waar ik veel van geleerd heb!
Er was een klein technisch probleem tijdens het landen waardoor we moesten uitwijken naar een andere luchthaven, dit enkel uit voorzorg omdat het té slecht weer was in Vilnius om te landen.
Hierbij moeten we de fuel opnieuw berekenen om te zien als we kunnen uitwijken, heel wat mensen moeten informatie krijgen over onze intenties (ATC, de stewardessen, passagiers, Brussels Airlines, de luchthaven waar we naar uitwijken), we moeten checklists uitvoeren én er moet steeds iemand vliegen. Dat vliegen nam ik voor mijn rekenen terwijl de captain alle instanties verwittigde én checklists uitvoerde. Dan voel je pas hoe belangrijk het is om met 2 in de cockpit te zitten.

En dan gisteren mijn derde vlucht naar Venetië...
Ook een zeer bewogen vlucht, ik nam de Take-off voor mijn rekening, aan ons cruise-level briefings gegeven tot we begonnen te dalen en dan voorbereid voor een CAT 2/3 aprroach.
Dit is een speciale approach ontworpen voor marginale zichtbaarheid. Hierbij mag de zichtbaarheid dalen tot 125 meter, als het lager is mogen we niet meer landen.
Het weer was wel beter dan dat maar dit was als training. ik deed deze approaches al in de simulator maar je moet het minimum 1 maal in het echte vliegtuig oefenen voordat je qualified bent.
En het was ook nodig dat ik qualified ben want op de terugvlucht deed ik mijn incapacition check.
Hierbij doet de captain alsof hij dood is en moet ik ALLES doen om de vlieger alleen veilig aan de grond te zeztten.
Hierbij doe ik de communicatie, contacteer brussels airlines, descent planning, checklists,...
Alles liep goed af en vanaf vandaag heb ik geen babysit niet meer.
We zitten dus nog met 2 in de cockpit ipv 3.

Deze middag naar Oslo met daarachter een nightstop in Toulouse, het leven kan niet mooier:)!
Happy landings & tot de volgende!

 The office
 Mijn bureau :)

 Na het uitwijken naar Warschau aan het wachten in de lounge, al bij al zo slecht nog niet :)...


No comments:

Post a Comment