Saturday, February 19, 2011

Vertraging...

De sneeuw is het land uit en je zou denken dat alles vlot verloopt...
MAAR een wereld waarin alles werkt zoals het hoort bestaat enkel in dromen waarschijnlijk.
Eenmaal iets tegenvalt is de hele dag gedoemd om fout te lopen, murphy is nooit ver weg...

Op de approch, aan het draaien om de localizer te intercepteren. "B-line 5RL please reduce 180 knots, 4 miles behind preceding airbus. Reducing speed 180 knots B-line 5RL".
We kwamen dicht bij de vlieger voor ons. De minimale afstand tussen vliegtuigen op de ILS bedraagt 3NM (5km). Je moet rekenen dat we ongeveer 2.5NM afleggen in een minuut.
Dit wil zeggen dat het vliegtuig voor ons een kleine minuut heeft om te landen, tot taxi-snelheid te vertragen en volledig van de runway te rijden.

Op 5 NM final: "B-line 5RL please reduce to minimum appraoch speed".
Nog geen minuut later: B-line 5RL, go around".
één seconde denk je bij jezelf, dat meen je niet! Maar dan volgen de acties zich op zoals je ze traint in de simulator.
GO AROUND, airbrake in, flaps 24... positive climb, gear up, check go around, bank 15.
Daarna herhaal je snel in je hoofd de go-around procedure en voer je ze uit.

De tweede approach was zoals het hoorde en we stonden aan de gate met 10 minuten vertraging.
Op zich is dit geen ramp maar vanaf 3 minuten vertraging moet er een rapport opgesteld worden waarom de vertraging is ontstaan.
een halfuur later waren we klaar om te vertrekken, de pushback truck stond klaar voor onze neus maar er was een probleem, met een vertraging voor onbepaalde duur.
Er was een probleem met de batterijen van de truck en deze had een elektrische handrem. Het was dus onmogelijk hem te verplaatsen en als je beselft dat het een makkie is om een vliegtuig te verslepen kun je al denken hoe zwaar en robuust zo'n truck is.
Na veel gepruts en 20 minuten wachten konden we eindelijk vertrekken.
In Brussel uiteindelijk aangekomen met 30 minuten vertraging waardoor ik mijn trein niet meer kon halen en een uur moest wachten!
Soms is het prachtig en soms moet je enorm veel geduld hebben.

Op naar het volgende avontuur! Ciao!

No comments:

Post a Comment